Noord Spanje: een verrassend mooie reis in het vooruitzicht

Spanje kaart

Ze leren het nooit af hè, die twee van Casa Dos Palmeras. Zo´n mooi huis in Spanje en zo´n leuke plek in Nederland en toch willen ze altijd maar weer nieuwe dingen zien en beleven. Niet schrikken, geen grote buitenlandse plannen, maar ik werd deze week verrast door mijn lieve knuffelbeer die al druk bezig was met mijn vijftigste verjaardag. Twee jaar geleden vierden we mijn verjaardag samen met een trip naar Toledo en de prachtige natuurgebieden onderweg en ik straalde toen drie dagen van oor tot oor. Mooie natuur, stof tussen de tenen, dan vijf sterren luxe en een heerlijk diner. Helemaal top!

Dus bedacht hij deze week, toen ik bij de kapper was, dat hij mij geen mooier cadeau kan geven dan de reis die ik al zolang we in Spanje wonen wil maken, maar waar het nog steeds niet van gekomen is. Omdat we altijd weer druk waren met andere dingen, het jaargetijde niet goed was of we niet van huis konden. Deze keer wilde hij op tijd erbij zijn en zorgen dat ik in september mijn zo vurig gewenste trip naar het andere Spanje kan maken, met hem samen natuurlijk, zoals we het liefst doen. Eerst in augustus met de kinderen, kleinkinderen en de Gardeniertjes, dan de feesten van Macisvenda waar ook Jack en Ina bij zullen zijn en dan gaat het gebeuren. Op 24 september, de dag dat ik echt Sara zie, zijn we weer terug omdat er toch ook een paar mensen zijn waar ik dat heugelijke feit mee wil delen.

Route Noord Spanje

De hele route had hij uitgestippeld en de accomodaties stonden klaar om te worden geboekt als ik me er ook in kon vinden. Zo leuk!! We zullen dwars door dit grote land via Cuenca naar Guadalajara gaan, net boven Madrid voor een eerste overnachting. Vanaf daar via de voor ons nieuwe provincie Castilla y Leon naar Cantabria, waar we twee nachten zullen doorbrengen in het prachtige oude Posada de Ormas. Een casa rural (kleinschalig hotelletje, B&B) gelegen tussen de grote natuurparken van het noorden. Het beschikt over een eigen restaurant waar ook niet-hotelgasten terecht kunnen.

En hier is dus het plan gewijzigd, omdat we vonden dat we te ver weg zaten van het Nationale Park Picos de Europa en met name de meren van Covadonga. We gaan dus nu de eerste nacht ten oosten van het park in hotel Valdecoro logeren, op een half uur van Fuente Dé, waar de kabelbaan naar boven gaat naar een van de hoogste punten van de Picos de Europa. De volgende dag rijden we via een kronkelweg door het park naar de westkant, naar Covadonga. Het is een bedevaartsplaats waar de beroemde Santuario de Covadonga veel pelgrims (en ander publiek) trekt, maar waar ook heel veel mensen komen voor de beroemde gletsjermeren. Dat is vooral ook ons doel en we logeren er vlakbij in hotel El Rincon de Don Pelayo.

De route is dus ook op kaart wat anders geworden.Route nieuw

De volgende twee nachten zitten we in een heel ander soort hotel, het gloednieuwe hypermoderne viersterren Carris Marineda City bij A Coruña. Deze stad is voor Albert ´van vroeger´, in de tijd dat hij als chauffeur regelmatig daar schepen bevoorraadde en later met de tankwagen nog weleens kwam. Buiten de stad, maar in een groot winkelcentrum en met openbaar vervoer en taxi voor de deur. Droppie mag gewoon gratis in de parking blijven staan. Wij rijden via een mooie route langs de kust van Galicië naar A Coruña en blijven ook daar weer twee dagen.

Natuurlijk zullen we, als we toch in de buurt zijn, gaan kijken in Santiago de Compostela. Ik heb groot respect voor de pelgrims die alles achterlaten en de pelgrimstocht volbrengen, vooral voor hen die dat van heel ver doen, maar eigenlijk voor allemaal. Ik heb vorige week het boek ´Pad over de horizon´ van Joke van Erp gelezen en weet dat ik veel aan haar zal denken. Respect!

Via Vigo, ook weer een oude bekende voor Albert, zullen we de Rio Miño oversteken om zo van Spanje Portugal in te rijden. Een nieuw land op mijn lijstje! Ik ben er nooit eerder geweest, maar weet nog als de dag van gisteren hoe ik ooit met Gerard een lezing bijwoonde met destijds de ABTB (de katholieke boerenbond in Gelderland) over Portugal. De heer Jan Maat in Giethoorn liet dia´s zien over hun melkveebedrijf daar en ik moet zeggen dat het best even gekriebeld heeft bij ons om de zon toen al op te zoeken. Nu ga ik het dan met eigen ogen zien, dat beloofde land van toen. We gaan twee nachten in Porto doorbrengen en verblijven daar in het Sheraton Porto Hotel & Spa. Door onze Genius-status bij Booking.com konden we hier voor een mooie prijs een Club Room boeken op de bovenste verdieping met allerlei luxe extraatjes. Dat wordt even baden in luxe, heerlijk op z´n tijd.

Van Portugal gaan we terug via de Communidad Extremadura, waar we ten zuiden van Plasencia een eenvoudig hotel met een restaurantje met een hele mooie kaart hebben geboekt als tussenstop voor de lange route naar huis. We hopen deze dag nog te kunnen benutten om een stuk van de unieke, woeste natuur van deze zo andere Spaanse provincie te mogen zien in het Nationale Park Monfraguë voor we de volgende dag terug naar ons eigen vertrouwde Macisvenda gaan.

0 gedachten over “Noord Spanje: een verrassend mooie reis in het vooruitzicht

1. Zo dat is een leuke verrassing, mooie route denk ik. Maar dat zie ik straksjes wel, met veel foto’s natuurlijk, jullie een beetje kennende.Veel voor plezier alvast !!

Reacties vinden wij erg leuk!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.