Stoom uit mijn oren

keep-smiling-and-always-look-on-the-bright-side-of-life-1

Tjonge, het gebeurt me niet vaak hoor, maar vandaag kwam het stoom me uit de oren. Tot twee keer toe! Ik ben altijd vrij begripvol, tolerant en probeer altijd alles van twee kanten te bekijken. Pa leerde me altijd dat elk mens rechten heeft, maar ook plichten en dat je anderen de kans moet geven dingen goed te maken, voor je boos wordt. Ik weet nog goed hoe ik Albert hierover ´onderwees´ toen we nog maar net bij elkaar waren en er een brommertje snoeihard in de zijkant van onze drie weken oude auto reed en er ook nog vandoor ging. Daar viel weinig aan goed te praten, maar toen hij ontplofte toen we drie dagen moesten wachten op het schadeherstel, kwam het rechten- en plichtenverhaal. Want, hadden wij die auto direct nodig? Nee, we hadden er nog een staan. En moesten we ermee gaan werken? Nee, maar degene die voor ons geholpen wordt, moet er misschien zijn kost mee verdienen. En vergaat de wereld als we drie dagen moeten wachten? Zelfs dat niet. Zo rustig kán ik blijven.

Met de nadruk op kán. Zelfs nu ging het weer goed. Vorige week woensdag reden we de rechtervoorpand van de auto lek, waarschijnlijk op een stukje betonijzer wat op onze eigen straat uitstak tussen de stenen. Jammer, 10.000 kilometer gereden, alles onder de garantie, behalve banden. Maar vooruit, daar kan niemand iets aan doen en het is de eerste lekke band in de 16 jaar dat we samen zijn. Ik bleef zelfs kalm toen ons in de garage verteld werd dat Continental dezelfde band pas op 26 november kon leveren, omdat ze blijkbaar eerst alle banden leveren aan de fabrikanten en dan pas beschikbaar zijn voor de klantjes zoals wij. Dus worden het twee Michelinbanden, de Continental blijft reserve en wordt weer ingezet als we nieuwe banden nodig hebben. Maar dat we dan ook nog een week daarop moeten wachten en op de reserveband met spuuglelijke velg moeten rondrijden, mwah, daar was ik al niet helemaal gelukkig mee. Om over Albert maar niet te spreken!

Maar vooruit, de Michelins zijn er, dus wij vanmorgen naar de garage. Weten jullie nog dat we ook nog steeds wachten op twee stoelen voor onze auto? Die stond in de showroom als 8-zitter met twee banken voor de tweede en derde zitrij, maar wij wilden liever een 7-zitter met stoelen op rij 2. Geen probleem, bank eruit, nieuwe auto besteld met stoelen in dezelfde kleur leder en binnen een maand of twee, drie konden die erin. Nou, begin oktober niet, maar omdat Marco en Miranda met de kinderen kwamen, kregen we zolang een zwarte stoffen achterbank in de auto. Dus reden we deze week rond met een vieze, zwarte velg met 16 inch band en drie 19 inch op onze eigen prachtige velgen én een auto met lichtgrijs lederen en zwart stoffen bekleding. Als een tang op een varken. Dringende vraag dus vanmorgen aan Paco: ´Wanneer komen nu eindelijk eens die stoelen?´. Nou, papiertje erbij, zoeken in het lijstje en de uitslag: DICIEMBRE. December dus, in goed Hollands. Mán, dat zijn vijf maanden in plaats van drie en aangezien wij tot eind januari of zo in Nederland zullen zijn, wordt het dus gewoon een half jaar. Daar kwam dus de stoom! In goed Spaans, dat wel 🙂 Alberto ging er spontaan Nederlands van praten tegen de goede man, die helemaal van slag raakte. Altijd hetzelfde hier in Spanje, riep mijn lief.

cabreo

Na stoom afblazen en afkoelen, besloten we dat ze die middelste bank maar moesten gaan zoeken. Ik heb de laatste weken regelmatig op rij twee gezeten en stiekem vond ik die bank ook wel heel lekker. Ruim, stevig en handig om je tas op te zetten bijvoorbeeld. Natuurlijk wilden ze dat graag voor ons doen, maar Paco kwam toch vertellen dat het probleem echt bij de fabriek zat. Tuurlijk, die Duitsers krijgen altijd de schuld, ze hebben het ook altijd gedaan. En toen kwam het volgende, maar wie daar nou weer de schuld van moet krijgen??

In elk geval kwam Nederland er nu ook aan te pas, want blijkbaar zit het hele technische servicecentrum van Mercedes Benz gewoon in Maastricht. Ze hebben een mooi systeem, Mercedes Me, waarbij je met je telefoon van alles kan uitlezen over de techniek van je auto en ook je garage kan dat van afstand. Hándig! Staan wij in Nederland, kan Alfredo gewoon even kijken wat er gaande is. Dat is, áls het werkt natuurlijk. Want blijkbaar is er een storing tussen iOS10 van Apple met de App van Mercedes. En met 10.1.1. is dat opgelost, dus konden we vandaag aan de slag. Adaptertje in de auto, Bleutoothverbinding maken met de telefoon, starten en hoppa. Niet dus. Niks, niet, nada, dus Alfredo bellen met Abel in Maastricht, in vloeibaar Spaans, kan allemaal. Abel mij mailen, ik printscreentjes terugsturen en nu wachten tot het wel werkt. Mogen wij tenminste weer gezellig een keer naar de Mercedes.

Stoom twee had ook met Apple en Appjes te maken. Al drie jaar lang. We hebben naast ons alarmsysteem met camera´s in huis en sensoren aan de buitenmuren, destijds ook een camera buiten op de veranda laten installeren. Als er alarm komt, kan de centrale zien of er iemand rond het huis loopt, tenminste aan de kant van de deuren en de poort. Met een App moet je dat zelf ook in de gaten kunnen houden, maar al vanaf het begin valt dat beeld na krap 3 seconden weg. Probleempje tussen Apple en Verisure blijkbaar, wordt snel opgelost. Al drie jaar lang. Android telefoon gekocht, waar een prepaid kaart met mijn Nederlandse nummer in zit en warempel, die werkt. Vanuit Spanje, maar niet vanuit de USA en ook niet vanuit Nederland. Ja, daar hebben we wat aan.

Dus, na vijf keer een monteur in huis gehad te hebben die alles nakijkt en tot de conclusie komt dat het probleem bij Apple zit, zijn wij er klaar mee. We hebben twee WIFI-camera´s opgehangen en kunnen nu op onze telefoons gewoon het hele terrein zien.  In september krijg ik via de chat van Securitas Direct bevestiging van de opzegging van het abonnement, want alleen al voor deze camera betalen we 25 euro per maand extra. Als in oktober het geld weer wordt afgeschreven, zeg ik nogmaals per mail op en na afschrijving gisteren, schrijf ik een pittige mail waarna ik toch gebeld word. Waarom niet zelf bellen? Omdat hun nummer me gewoon altijd heel veel geld kost. Ze bellen mij maar.

Aardige Engelstalige dame gisterenavond om half tien, blijkbaar nog gewoon kantoortijd in Spanje, die het hele probleem begreep en ik zou vandaag gebeld worden door de juiste afdeling. Nou, dat gebeurde hoor, buiten bij de Aldi in Murcia kreeg ik Alberto aan de telefoon. Na weer uitgelegd te hebben waarom ik het zat was, nu in het Spaans, heeft hij me VIJF keer gevraagd of hij niet gewoon een monteur kon sturen om het op te lossen. VIJF keer, jawel! We hebben al VIJF keer een monteur gehad en die zeggen allemaal dat het aan Apple ligt, dus we willen er nu gewoon vanaf. Vandaag nog. En geld terug van september, oktober en november. Toen ik dat VIJF keer gezegd had én wat scherpe bewoordingen uit het stoom had getoverd, viel het kwartje hoor. Of ik dan even bij de bank de afschrijvingen kon laten storneren? Pardón! Ik moet zélf naar de bank? Nou, het kon wel een maandje duren als zij het terug moesten storten, maar het kan natuurlijk wel. Nou, doe dat dan maar, ik heb geen haast. Maar als ik over VIJF weken het geld niet op onze rekening zie, ga ik naar de bank en laat ik alles storneren, van minstens VIJF maanden.

He he, ik moest helemaal tot rust komen onderweg naar huis. En van me afschrijven helpt ook wel, geloof ik! De auto is trouwens een plaatje nu hij eindelijk compleet is 🙂

8 gedachten over “Stoom uit mijn oren

  1. Tsjonge, wat een ergernissen allemaal!
    Stiekem moet ik toch een beetje lachen, je hebt het leuk opgeschreven!
    Succes met alles en groetjes van ons!

  2. Heb een abo bij Procegur opgezegd. Spanje een beetje kennende heb ik de automatische afschrijving per de opzegdatum zelf via Internet bankieren uit mijn account verwijderd.
    Geen problemen ondervonden!

    1. Nee, zijn twee verschillende afschrijvingen, ha, in Spanje gaat dan vast de verkeerde eruit. Maar ze hebben gisteren nog keurig gebeld om te vragen of we het wilden bevestigen met kopie paspoort, NIE-nummer en handtekening. Om te voorkomen dat onbekenden jouw alarm gaan opzeggen. Dat vind ik wel een hele goede reden om dat te vragen 🙂

Reacties vinden wij erg leuk!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.